RSS نقشه سایت آرشیو اخبار
۱۳۹۶ جمعه ۲۷ مرداد
لیست مقالات
جستجوی چکیده پایان نامه های دکتری و ارشد
خانه خلاقيت (طراحي مركز پژوهش، پرورش و كشف خلاقيت)
نرگس خاموشيان

دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان

 

خانه خلاقيت (طراحي مركز پژوهش، پرورش و كشف خلاقيت)

چكيده

 

جهان امروز عرصه‌اي براي رقابت در زمينه‌هاي گوناگون علمي‌، اقتصادي و فن‌آوري است و تفاوت ملتها در كيفيت زندگيشان، وابسته به ميزان نوآوري و خلاقيت آنها به عنوان تنها رهيافت براي همراهي با جهان رو به پيشرفت است. هدف اصلي پژوهش حاضر، شناخت مقوله خلاقيت و تلاش براي يافتن ِروابط منطقي، بين آموزش خلاقيت و معماري است. در اين راستا سوالات و زير مطرح ميگردد:

ـ ماهيت خلاقيت چيست و چه عواملي در آن دخيل هستند؟

ـ آيا خلاقيت به طور عام و به ويژه در مورد كودكان قابل آموزش است؟

ـ عوامل تاثيرگذار در آسايش ، خوانايي و ايمني فضاهاي ويژه كودكان كدام است؟

ـ خصوصيات محيطي و روابط فضايي در معماريِ مناسب توسعه خلاقيت كدام است؟

 براي طراحي مجموعه‌اي كه بتواند در پرورش خلاقيت كودكان مفيد باشد، نخست به كمك روش «توصيفي و تحقيق كيفي» به شناخت و معرفي مقوله خلاقيت، عناصر دخيل و روند روانشناسانه در بروز آن پرداخته و شرايط مناسب كه مهم‌ترين آن «محيط خلاق» است، تشريح ميشود و آموزش «تفكر واگرا» در محيطي خلاق، به عنوان مهم‌ترين نتيجه از آن استخراج ميگردد. سپس به شناخت خصوصيات و نيازهاي كودكان و ضوابط و مقررات تامين آسايش براي آنها، در گروه سني 3 تا 12 سال پرداخته ميشود. باتوجه به يافته‌هاي اين جستجو مباني مشتركي در زمينه طراحي معماري و علوم روانشناسي دست ميدهد كه در روند طراحي موثر و كارآمد واقع مي گردد. در نهايت باتوجه به نيازهاي كودكان ، خصوصيات فضايي موثر در  خلاقيت، ايده‌ي طرح،  شكل ميگيرد . ايده‌ي اين طرح برمبناي تحريك حس كنجكاوي, از طريق استفاده از حجمهائي خالص با حالت درونگرائي و قابليت كشف و تعريف هدف بصري جذاب و راه صعود كننده به آن(پل بزرگي كه به همراه رواقهاي عمود بر آن برهدف بصري تاكيد ميكند) ـ آموزش تلويحيِ تفكري غيرهمنوا (واگرايي در مسير و همگراييِ نهائي )از طريق ايجاد دو گزينه در ورود به مجموعه، يكي مستقيم (از طريق پل)و ديگري غير مستقيم از طريق حركت در سايت تعريف مي‌شود. اين ساختار با استفاده از تضاد و تقابل سادگي در كنار پيچيدگي فرم‌ها كه در پلان به شكل در هم پيچيدگي احجام و فرمهاي ساده مكعب مثلث دايره و...) و استفاده از محركهاي بصري، حسي و ادراكي و فعاليت هاي متنوع و اكتشاف گونه كه كاربريهاي اصلي مجموعه را تشكيل ميدهد و از طريق روش آموزش «اكتشافي هدايت شده» با«ساختاري بازي ـ آموزشي» سعي در توسعه خلاقيت دارد. طراحي مجموعه در سايتي كه حائز مطلوبيت‌هاي تعريف شده است، انجام گرفته و آن را طراحي گسترده و وسيع محيط اطرافش تكميل مي‌كند
Islamic Azad University Khorasgan Branch

ABSTRACT

Today world is a field of competition between the various scientific economic and technologic areas. And the notion's difference in their living qualification is depended on their Novelty and creativity measures (of that Society). Nowadays all the mankind affairs are managed and controlled by computer technology except for the reproducing of Inventions and new thoughts and the necessity to achieve this above is nothing but "CREATIVITY".

Then the only way to go along with this direction is the expansion of creativity among the society as the expression and education of creativity during childhood, Is viewed as a first step for this objective. The main purpose of this prepared research is to make acquaintance with the topic of CREATIVITY and an effort to find a reasonable intellectual relation between the creativity educational terms and the architectural task. And in this course the following questions and theories are put forward:

-          What is the nature of creativity and what kind of elements involves in it?

-          Is creativity capable to be thought in general and particularly for the children?

-          Which are the effective elements of readability, security and comfort, which should be specified for the children's particular areas?

-          Which are the Environmental Specification and space relations in a suitable architectural space for a Creativity Development Center?

In order to design an assembling effective for the training of the children's creativity, we should first with the aid of "Explanation and Qualification Research", make knowledge and introduce the creativity topic, the involved element's and mental (psychological) measures as a helpful process to break out and creativity and a suitable condition is the most important factor of it. By "divergent thinking" education in a creativity environment we can extract the best result (from that area).

Then the acknowledgment about children's specification and their requirements (those needs, affective on Architectural issue for ages between 3 to 12 years old, has been rendered (in this topic), and following to it, some inspections have been made for having some information about the security standards and regularities to produce a mind tranquility condition for children, and regarding to the above findings through this research, a joined foundation. on the background of Architectural designing and psychological science views were obtained, and were used in this Architectural working process, finally regarding to children's requirements and effective specification of space in child's creativity, the Idea of this present plan, were shaped.

This plan is made on the basis of engaging, ones curiosity feeling, implicit none, harmonious (divergently at the beginning path and harmonization at its end path) Has been described.

This construction attempt to expand creativity by using the opposition and mutual seemliness elements beside the complicated forms (of sample) and operating the visual, sensitive, recognizing motivators, variable investigatory like activities by the education process (of guided investigatory) and with "educative structural playing" elements the designing of this building assemble been executed on a sight possessing all necessary described conditions and being accomplished by the vast expanded planning of its surrounding environment

 

خلاصه
خانه خلاقيت (طراحي مركز پژوهش، پرورش و كشف خلاقيت) چکیده
خانه خلاقيت (طراحي مركز پژوهش، پرورش و كشف خلاقيت) مقاله
0
0
0
1391/12/26
پایان
Powered by DorsaPortal