صفحه نخست |صفحه اصلی دانشگاه | ارتباط با حوزه فرهنگی |  

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين علي اصغربيگي مديرفرهنگي دانشگاه آزاداسلامي اصفهان(خوراسگان)
به مناسبت گراميداشت قيام خونين 15 خرداد وسالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني(ره) مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين علي اصغربيگي مديرفرهنگي دانشگاه آزاداسلامي اصفهان(خوراسگان)

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين علي اصغربيگي مديرفرهنگي دانشگاه آزاداسلامي اصفهان(خوراسگان)

به مناسبت گراميداشت قيام خونين 15 خرداد وسالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني(ره)

حضرت امام روح الله موسوي خميني (ره) از مردان خدا و سالكان حق طلبي بود كه در عصر غربت معنويت و روزگار انزواي ارزشهاي الهي و انساني، صلاي دين مداري و آزادي خواهي سر داد و سلسله جنبان قيامي شد كه امواج توفنده آن اساس بيداد را به لرزه افكند

در اين خصوص در سالروز ارتحال ملكوتي ايشان ......

1-چرا حضرت امام ره قيام وانقلاب كردند؟

اين كه چرا علماي مذهبي  به رهبري حضرت امام ره عليه رژيم شاه و دولت هاي او قيام كرده اند، بسيار واضح است.  ما در مباني ديني اين حديث را ازامام علي عليه السلام داريم كه مي فرمايد: «خداوند از دانشمندان پيمان گرفته است كه بر سيري ستمگر و گرسنگي مظلوم سكوت نكنند. وشاه و دار و دستۀ اوكه با همۀ فقر طاقت فرساي مردم ما، ميلياردها دلار ثروت كشور را به خود اختصاص داده بودند ومردم را در فقر ومحروميت نگه داشته بودند بر علما بود كه با آن مبارزه كنند چون علما ودين داران شاهد آن بودند ونمي توانستند سكوت كنند وشاهد مستعمره شدن مملكت باشند وهمچنين  درجهت ديگر ظاهر شدن بدعتهاي ديني در حكومت طاغوتي شاه علما را برآن داشت كه در جهت احياي دين به رهبري ايشان اقدام نمايند واين يك وظيفه ي الهي بود چون باز در مباني آمده است كه  «اگر بدعت ها در دين ظاهر شود بر علما است كه دانش خود را آشكار كنند»، واين شاه  وپدر او بودند كه با انواع دروغ ها و حيله ها هم دين خدا را تحريف كرده و خواسته هاي شيطاني خود و اربابانش را به عنوان قوانين منطبق با اسلام، بر ملت مظلوم ايران تحميل مي كرد و هم حقايق و واقعيات را وارونه جلوه مي دادند. وبر علماي ديني و مذهبي بود كه چهرۀ واقعي آنها را به ملت معرفي كنند

2-اساس اعتقادات مبارزاتي حضرت امام ره مبتني بر كدام آموزه هاي شريعت بود؟

حضرت امام ره در يك جايگاه بزرگ علمي در حوزه هاي علميه جاي داشتند و اين امتياز فوق العاده ايي بود چون ايشان در فقه تا حد مرجعيت وصاحب فتوا بودن و در علوم معقول نيز تاصاحبنظر بودن پيش رفتند كه آثار علمي باقيمانده ايشان در دهها جلد گويايي اين واقعيت ها است يعني حضرت امام ره در مثلث سه ضلعي دين (كلام واعتقادات،فقه ومباني،اخلاق وعرفان) به واقع اسلام وتشيع را با ذائقه امروزي هضم كرده بودند واين جايگاه رفيع موجب تأثير گذاري ايشان در جهان امروز شد ،من باب مثال حضرت امام ره در هيچ دانشگاهي علوم سياسي تحصيل آكادميك نكرده بودند آما با درك عميق اسلام وشناخت جهان پيرامون، همه نظريات سياسي متعارف روز را تحت تأثير شگرفي قرار دادند ومقبوليت ومشروعيت سياسي جديدي را در دنيا مطرح كردند و با اين نظريات سياسي دين را به معناي عام كه شامل غير از اسلام حتي مي شود از انزوا نجات دادند.

ويك بخش آن در وصيت نامه ي سياسي الهي ايشان متجلي است، زيرا ايشان در اين وصيت نامه كه دو بخش عمده دارد در ابتدا و مقدمه حديث ثقلين را مطرح كرده اند و با تكيه بر آن قبل از بيان وصاياي سياسي واجتماعي به مباني اعتقادي پرداخته اند، كه اين درسي بزرگ براي حاكمان و مديران ومنتخبان ولشگريان وكشوريان وآحاد جامعه است كه تا در مباني اعتقادي قوي ومستحكم نشوند در امور سياسي واجتماعي واقتصادي و فرهنگي وارد نشوند والاخودرا تباه و حكومت ونظام را به فساد وتباهي مي كشند.

3-استمرار انقلاب در بين نسل دانشگاهي چگونه بايد باشد ؟

از آنجائكه استمرار يك حركت كمتر از شروع آن نيست وهرحركتي گرچه شروع خوبي داشته باشد اما استدامه خوبي نداشته باشد به نتيجه مطلوب نمي رسد همه عقلاي عالم براي ادامه هر كاري برنامه اي بلند مدت ترسيم مي كنند ؛حضرت امام ره هم به اين سيره عقلا توجه جدي داشتند لذاايشان بعنوان مؤسس انقلاب واحيا گر اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه وآله)براي جهاني شدن نهضت و پايداري آن نظرات بلندي را ارائه كرده اند. كه از جمله در خصوص ادامه انقلاب نقش بي بديلي براي حوزه ها ودانشگاهها بعنوان فرهيختگان و كساني كه در پيشاني جامعه هستنند قائلند به همين جهت، ايشان بر روي مسائلي همانند انقلاب فرهنگي، تهاجم فرهنگي، اهميت دادن به مسئله تعليم و تربيت آن هم تعليم وتربيت اسلامي نه استعماري، درصحنه بودن واستقلال علمي (توليد علم بومي) دردانشگاه و دانشگاهيان، توجه به قشر دانشگاهي و وپرورش متخصصين متعهد و اينكه متعهد باشند تا بتوانند رسالت انقلاب و حفظ ارزش‌هاي انقلاب را برعهده‌گرفته و جلوي انحرافات، بدعت‌ها و نفوذ جريانات فكري چپ و راست (غربي و شرقي )را گرفته و از طريق علم و آگاهي، زمينه را براي بقاي نظام جمهوري اسلامي ايران فراهم كنند، تأكيد مي‌كنند.

لذا ايشان پسوند اسلامي را براي دانشگاه مطرح كردند و مبناي حركت دانشگاه اسلامي را در جهت بقاي انقلاب و ارزش‌هاي انقلابي، خداباوري و خدامحوري، و تزكيه نفس و ولايت‌پذيري مي دانستند، كه حاصل آن چنين خواهد شد كه دانشگاهيان، با تكيه‌بر خودباوري و خوداتكايي مي‌توانند زمينه تحقق استقلال جامعه و حفظ نظام اسلامي را بر عهده بگيرند.

ما بايد راه امام (ره) ،كه راه ايمان، عدالت، مقاومت و پيشرفت مادى و عزت و سعادت است را در همه ابعاد دهيم تا انقلاب امام ره گسترش دهيم.

پيكره بي جان يك ملت كه خسته از ديكتاتوري شاهان و خيانت روشنفكران و فريب بيگانگان، سرد و يخ زده بود، گرمي، روح، زندگي و حيات ابدي بخشيد.

4-بنا برآنچه بيان شد چه مسائلي مي تواند دانشگاه را از مسير حضرت امام ره در دانشگاه اسلامي مد نظر ايشان دور كند؟
البته جواب اين سؤال قدري نياز به تأمل ودقت بيشتري داردچون قدري پيچيدگي دارد و آنچه هم كه مي گوييم شايد برداشت از نظر ايشان باشد نه عين كلام گرچه شواهدي در كلام ايشان بر اين نظر وجود دارد اما بطور كلي مي توان گفت : دو خطر جامعه دانشگاهي را تهديد مي كند يكي سكولاريسم وديگري تحجر.
حضرت امام(ره) مخالف جدي سكولاريسم بود امام ره معتقد به دين سياسي بوده و براي آن ادلّه اي از جمله تشكيل حكومت از سوي پيامبر اكرم(ص) و حضرت امير(ع) اقامه نموده اند واز طرفي امام ره به عنوان فيلسوف و عارف، مخالف جدي تحجر و اخباري‌گري بودند.
ودليل مخالفت ايشان با اين دو روشن است چون در نهايت به يك نقطه مي‌رسند.
در كلام امام ره تحقيقي انجام شده بيشترين وتكرارپذيرترين واژهايي كه ايشان به كار بردهاند،عبارتند از: مردم ،استقلال و تدين و پايبندي به اسلام و مبارزه با استكبار و زورگويي و بالاخره «توجه به معيشت مردم و رفع فقر» و اينها منظومه ي فكري ايشان بعنوان معمار كبير انقلاب اسلامي است.

5- اين گونه كه شما مي گوييد تفكرجدايي دين ودنيا وجمود فكري وتحجر خطري بزرگ براي دانشگاه است چگونه اين را ترسيم مي كنيد؟
تحجر يك نوع سلفي‌گري و ظاهرگرايي وجمود فكري است بدون توجه به نيازهاي مردم وشناخت زمان ومكان، ولي سكولاريسم پديده اي نوظهوراست كه به اومانيسم و ليبراليسم مرتبط بوده وبا دين مخالف است. و در واقع هردو يك حرف را مي‌زنند يكي مي‌گويد ما را با سياست چه كار؟ ديگري مي‌گويد ما را با دين چه كار؟ پس هردو جدايي دين از سياست را مي‌خواهند. .....بنا بر اين متجددان و دينداران نبايد پُز اين را بدهند كه متحجر يا سكولار نيستند.ممكن است در اعتقاد نباشند اما در عمل ورفتار اينگونه رفتار كنند و نتيجه رويكرد هر دوي آنها يكسان است واين خطر جدي است براي همه اهل علم و دانش است كه خيلي هم حفاظت ومواظبت مي خواهد.
چون دانشگاه بريده از دين كه روح اباحه گري در آن حاكم شود و همه ي آموزشها وتحقيقات بدون توجه به مباني ومنابع ديني وارزش هاي آن پيش رود به همان اندازه خطر ناك است كه افراد متحجري در آن بيايند كه توجه به نيازهاي واقعي جامعه نداشه باشند وخود دانشگاه را هدف بدانند البته اين سخن به اين معنا نيست كه الان در اين وضعيت هستيم اما به عنوان يك هشدار بايد به آن توجه داشت و اين هشدار در حوزه هاي علوم ديني هم بايد مورد توجه قرار گيرد.
ولذا امام ره در كلامي در روش صحيح مبارزه با اين انديشه در جايي در صحيفه اينگونه نقل شده كه فرموده: «فرهنگ دانشگاه ها و مراكز غيرحوزه اي به صورتي است كه با تجربه و لمس واقعيت ها بيشتر عادت كرده است تا فرهنگ نظري و فلسفي، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كم كردن فاصله ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا ميدان براي گسترش و بسط معارف اسلام وسيع تر گردد.» صحيفه امام، ج21، ص99
6- وظيفه دانشجويان نسبت به انديشه هاي امام ره چيست؟
حضرت امام ره خيلي به دانشجويان علاقه مند بودند ازنگاه ايشان دانشجو يك قشر آگاهي است كه مي تواند در اجتماع نقش مؤثري ايفا نمايد؛ ايشان معتقد است دانشجو براي اينكه بتواند نقش خود را كامل اداء نمايد بايد در كنار ساير اقشار اجتماعي از جمله روحانيون، بازاريان، نظاميان و عامه مردم باشد. و ظاهراً مجموعا 125 پيام وسخنراني كه حضرت امام درباره نقش اجتماعي و سياسي دانشجويان بيان داشته اند بر اين ارتباطات دانشجويي وايفاي نقش تأكيد زيادي داشته اند ولذا يكي از بهترين روشهاي نقد ونظارت حاكميت مي تواند در دانشگاه توسط دانشجويان انجام شود.
واز طرفي استكبار جهاني و مدعيان آنها هميشه در فكر اين مسئله بوده اند كه فعاليت آموزشي و تربيتي دانشگاه ها را از مسير الهي و مقدس خود خارج نمايند كه مي طلبد دانشگاهيان مثل هميشه با توجه به رهنمودهاي حضرت امام خميني (س) ورهبر فرزانه انقلاب اسلامي در جهت پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي تلاش نمايند و با حفظ و پاسداري از هويت اسلامي خود با تلاش و با تحقيق و پژوهش واميدواري به آينده موجبات رشد و تعالي جامعه را فراهم آورند.

۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر
 
namaz
quran
کانون فوق برنامه
 
Powered by DorsaPortal